Osnovy

 

Základný kurz

 

FRANCÚZSKY   JAZYK

OSNOVY  PRE  ZÁKLADNY  KURZ  -  1. a 2. ročník /A1-A2/

 

Jazykové prostriedky - gramatika

  • Základy výslovnosti, prízvuk, intonácia, viazanie slov vo vete
  • Člen - určitý, neurčitý a delivý
  • Základy gramatickej stavby francúzskej vety
  • Zápor a rozkazovací spôsob pravidelných a nepravidelných slovies
  • Rod a číslo podstatných a prídavných mien
  • Číslovky – základné, radové
  • Príslovky
  • Stupňovanie prídavných mien a prísloviek
  • Porovnávanie (kvalita, kvantita, akcia)
  • Tvorenie otázky
  • Časovanie slovies 1.,2.,3. slovesnej triedy: parler, finir, vendre
  • Časovanie nepravidelných slovies: aller, savoir, faire, prendre, mettre etc.
  • Časovanie modálnych slovies: pouvoir, vouloir, devoir
  • Neosobné slovesné formy: il faut
  • Blízky budúci čas, jednoduchý budúci čas
  • Predložky
  • Osobné zámená ako podmet, ako predmet
  • Nesamostatné osobné zámená
  • Ukazovacie a privlastňovacie zámená nesamostatné
  • Opytovacie, vzťažné a neurčité zámená
  • Zvratné slovesá
  • Jednoduché podmienkové vety
  • Minulý čas: passé récent, passé composé, imparfait
  • Súslednosť časov
  • Nepriama reč v prítomnom, minulom čase
  • Vzťažné vety /qui, que, où/

 

Okruhy slovnej zásoby

  • Rodina a spoločnosť - osobné údaje, rodina – vzťahy v rodine, národnosť, štátna príslušnosť
  • Domov a bývanie - môj dom/byt, jeho okolie, zariadenie domu
  • Ľudské telo a starostlivosť o zdravie, zdravie a choroba, vlastnosti človeka
  • Stravovanie- stravovacie návyky, mäso a mäsové výrobky, zelenina a ovocie, nápoje, rozdiely v národných stravovacích zvykoch
  • Voľný čas a záľuby: šport, kultúra, čítanie, TV, rádio, Internet
  • Doprava a cestovanie - dopravné prostriedky: MHD
  • Vzdelávanie – škola vo Francúzsku a na Slovensku – základné rozdiely, učebné predmety
  • Práca – typy povolaní, kariéra, plat, nezamestnanosť
  • Človek a príroda: počasie, životné prostredie, fauna, flóra
  • Multikultúrna spoločnosť: rodinné sviatky, francúzske a slovenské sviatky, životný štýl
  • Obliekanie a móda: základné druhy oblečenia podľa činnosti
  • Šport: druhy športov /ind., kolektívne, zimné, letné/
  • Obchod a služby: nákupné zariadenia, reklama
  • Moje mesto, dedina, krajina: vzťah k danému prostrediu, opis mesta, dediny
  • Kultúra a umenie: kultúrne inštitúcie v meste, kultúrne činnosti ako záľuby
  • Človek a spoločnosť, komunikácia, Mas-médiá,
  • Slovensko – základné údaje
  • Krajina, ktorej jazyk sa učím- základné údaje
  • Stručná geografia Francúzska, práca s mapou

 

 


 

FRANCÚZSKY  JAZYK

OSNOVY  PRE  STREDNÝ   KURZ   -  1. a 2. ročník /B1-B2/

 

Jazykové prostriedky – gramatika

  • Určitý, neurčitý a delivý člen, vynechanie člena (opakovanie a rozšírené použitie)
  • Tvorenie podstatných mien sufixami
  • Stupňovanie prídavných mien a prísloviek – nepravidelné tvary
  • Upresnenie akcie z hľadiska času a trvania
  • Príslovky, vyjadrenie kvantity
  • Podmieňovací spôsob prítomný a minulý
  • Súslednosť časov v indikatíve
  • Pasívum
  • Konjunktív - subjonctif présent – použitie
  • Minulé časy: passé récent, imparfait, passé composé, plus-que-parfait
  • Minulý infinitív
  • Budúci čas: futur proche, futur simple, futur antérieur
  • Imperatív
  • Nepravidelné slovesá
  • Slovesá s pevnou predložkovou väzbou
  • Participe présent, passé a gérondif – použitie
  • Neosobné slovesné tvary
  • Zhoda príčastia minulého s predmetom v 4. páde pred slovesom
  • Zámená v 3. a v 4. páde a ich postavenie vo vete
  • Determinanty typu: n´importe qui, aucun, tout...
  • Zámená samostatné a nesamostatné (osobné, ukazovacie, opytovacie,    privlastňovacie, vzťažné, neurčité)
  • Vzťažné vety (qui, que, à qui, auquel..., de qui, duquel, dont, où...)
  • Nepriama reč
  • Skrátenie vety infinitívom
  • Tvorenie otázky, pýtanie sa na podmet, predmet, príslovkové určenie
  • Vyjadrenie príčiny (puisque, parce que, car, étant donné que, vu que...)
  • Vyjadrenie podmienky alebo reštrikcie v súvetí (à condition que, du moment que,  
  •     sauf, à moins que; ne ..... que)
  • Vyjadrenie cieľa súvetí (pour que, afin que, de façon que)  
  • Vyjadrenie protikladu (en revanche, mais, par contre, pourtant, cependant, malgré...)
  • Vyjadrenie následku (donc, par conséquent, alors, de ce fait, c´est pourquoi...)
  • Podmienkové súvetie (reálne, nereálne)
  • Negácia

Okruhy slovnej zásoby

  • Rodina a spoločnosť: osobné údaje, rodina – vzťahy v rodine , národnosť/štátna príslušnosť, tlačivá/dokumenty, vzťahy medzi ľuďmi, náboženstvo;
  • Domov a bývanie: môj dom/byt, zariadenie , domov a jeho okolie, bývanie v meste a na dedine, spoločnosť a životné prostredie
  • Ľudské telo a starostlivosť o zdravie: fyzické charakteristiky, charakterové vlastnosti človeka, choroby a nehody, hygiena a starostlivosť o telo, zdravý spôsob života, nemocnica a klinika, lekáreň a lieky, poistenie;
  • Doprava a cestovanie: dopravné prostriedky, osobná doprava, príprava na cestu, turistika a cestovný ruch, problémy cestných, železničných a leteckých sietí;
  • Vzdelávanie a práca : škola a jej zariadenie, učebné predmety, pracovné činnosti a profesie, školský systém, celoživotné vzdelávanie, pracovné podmienky;
  • Človek a príroda: zvieratá/fauna, počasie, rastliny/flóra, človek a jeho životné prostredie, príroda okolo nás, ochrana životného prostredia;
  • Voľný čas a záľuby:  knihy a čítanie, rozhlas, televízia a internet, výstavy a veľtrhy, kultúra a jej vplyv na človeka, umenie a rozvoj osobnosti;
  • Stravovanie - stravovacie návyky: mäso a mäsové výrobky, zelenina a ovocie, nápoje, cestoviny a múčne výrobky, mliečne výrobky, stravovacie zariadenia, príprava jedál, kultúra stolovania, zdravá výživa;
  • Multikultúrna spoločnosť: cudzie jazyky, rodinné sviatky, cudzojazyčná komunikácia, štátne a cirkevné sviatky, zvyky a tradície v rôznych krajinách, zbližovanie kultúr a rešpektovanie tradícií;
  • Doprava, cestovanie: dopravné prostriedky, os., hromadné doprava, cestovný ruch, obľúbené destinácie
  • Vzdelávanie: školský systém u nás, vo Francúzsku, učebné predmety, profesie, pracovné podmienky
  • Obliekanie a móda: druhy oblečenia, odevné doplnky, výber oblečenia na rôzne príležitosti,  móda a trendy;
  • Šport: druhy športov / zimné a letné, individuálne a kolektívne/, športové disciplíny, význam športu pre rozvoj osobnosti, reklama, sponzorstvo, fair play;
  • Obchod a služby:  nákupné zariadenia, pošta a telekomunikácie, druhy a spôsoby nákupu a platenia, hotely a ich služby, (kaderníctvo, fitnes...), kultúra nakupovania a služieb, reklama;
  • Krajiny, mestá a miesta: krajiny a svetadiely, moja krajina a moje mesto, geografický opis krajiny, kultúrne a historické pamiatky krajín a miest;
  • Kultúra a umenie - druhy umenia, kultúra a jej formy;
  • Človek a spoločnosť, komunikácia:  jazyk ako dorozumievací prostriedok medzi ľuďmi, národmi, kultúra komunikácie;
  • Masovo – komunikačné prostriedky: druhy mas. kom. prostriedkov, pozitívny, negatívny vplyv na človeka
  • Mládež a jej svet: aktivity mládeže, vzťahy medzi rovesníkmi, generačné vzťahy, problémy mladých, predstavy mládeže o svete;
  • Zamestnanie: pracovné pomery a kariéra, platové ohodnotenie, nezamestnanosť;
  • Veda a technika v službách ľudstva: technické vynálezy, vedecký pokrok;
  • Slovensko: geografické údaje, história, turistické miesta, kultúrne zvyky a tradície;
  • Krajina, ktorej jazyk sa učím: geografické údaje, história, turistické miesta, kultúrne zvyky a tradície;

 


 

 

FRANCÚZSKY   JAZYK

Osnovy pre vyšší kurz  -  1. a 2. ročník  /B2; C1/

 

Jazykové prostriedky - gramatika

 

Gramatika – opakovanie učiva osvojeného v prechádzajúcom kurze a jeho rozšírenie   

                        o ďalšie javy

 

Podstatné mená:

  • problematika predeterminantov u substantív. Rod substantív: prechyľovanie (najbežnejšie prípady). Číslo: nepravidelnosti pri tvorení pluráru (zhrnutie a doplnenie). Ďalšie substantívne kompozitá. Skratky a skratkové slová.

Prídavné mená

  • nepravidelné stupňovanie adjektív. Postavenie adjektíva vo vete, zmena  designácie podľa postavenia. Adjektívne kompozitá.

Zámená:

  • opytovacie zámená – komplexné formy. Neurčité záporné zámená nul, pas un.                 

           Neurčité: zovšeobecňovacie zámená n´importe qui / quoi / lequel.

Číslovky:

  • kolektívne číslovky. Číslovkové výrazy. Číselné zoskupenia (napr. un par un a iné). Antepozícia a postpozícia základných čísloviek (napr. une leçon, leçon un a pod.). Radové číslovky vo funkcii adverbií (napr. premièrement a pod.)

Slovesá:

  • zložitejšie prípady kongruencie, zhoda slovesa s viacerými podmetmi (napr. L´un et l´autre sont venus. L´un et l´autre est bon. Toi et moi étions là.), sloveso závislé na zlomku (la moitié, le quart a iné) a na číselnom substantíve (une douzaine a iné), na výrazoch udávajúcich množstvo v percentách, zhoda s podmetom kolektívneho významu a s inými designantami množstva (une multitude, la majorité, la plupart a pod.)

 

Časy a spôsoby:

  • dvojito zložené časy (hyperperifrastické – passé surcomposé, receptívne futur antérieur surcomposé, príp. conditionnel passé surcomposé). Passé antérieur  (receptívne), imparfait du subjonctif, plus-que-parfait du subjonctif (receptívne)

Nefinitné slovesné tvary:

  • minulé príčastie zložené (participe passé composé). Verbálne adjektíva a prítomné príčastie (participe présent). Prémorfologické opisy pasíva (receptívne). Vid a povaha slovesného deja (základné údaje, zhrnutie a zatriedenie poznatkov).

Nepravidelné slovesá:

  • systematizácia, príp. doplnenie nepravidelných slovies, slovies so zmenami kmeňových samohlások a slovies s pravopisnými zmenami

Príslovky:

  • nepravidelné stupňovanie prísloviek (doplnenie a zhrnutie). Ďalšie príslovky a príslovkové spojenia: beaucoup

Predložky:

  • rôzne vzťahy vyjadrené najfrekventovanejšími predložkami (napr. a: Il est à Prague. Il va à Prague. A son âge, c´est surprenant. On les vend à cinq euros. a pod), (par. ex.  deux fois par jour, par un froid glacial, apprendre par coeur a pod.), vyjadrenie toho istého vzťahu rôznymi predložkami (napr. Il va à  Paris / en France / chez Paul / dans la ville a pod.) – polyfunkčnosť a homonýmia. Používanie predložiek: parmi – entre, chez – à, devant – avant a i.

Spojky a spojkové spojenia: 

  • napr. aussi, néanmoins, en cas que, plutôt que, pourvu que, à moins que, príp. ďalšie. Zhrnutie prípadov transferu spojka – predložka. Najčastejšie prípady konverzie spojka – adverbium. Que ako spojkový substitút (napr. nahrádzajúce pour que, avant que, si pri opakovaní). Identifikácia slovných druhov (porozumenie významu pri konverzii).

 

Skladba (syntax)

  • Inverzia. Poriadok slov, aktuálne vetné členenie. Redundancia mennej časti prísudku vo forme osobného zámena.
  • Eliptické formy vyjadrovania ako dôsledok vetnej kondenzácie.

Okruhy slovnej zásoby

  • Rodina a spoločnosť: osobné údaje, rodina – vzťahy v rodine , národnosť/štátna príslušnosť, tlačivá/dokumenty, vzťahy medzi ľuďmi, náboženstvo;
  • Domov a bývanie: môj dom/byt, zariadenie , domov a jeho okolie, bývanie v meste a na dedine, spoločnosť a životné prostredie
  • Ľudské telo a starostlivosť o zdravie: fyzické charakteristiky, charakterové vlastnosti človeka, choroby a nehody, hygiena a starostlivosť o telo, zdravý spôsob života, nemocnica a klinika, lekáreň a lieky, poistenie;
  • Doprava a cestovanie: dopravné prostriedky, osobná doprava, príprava na cestu, turistika a cestovný ruch, problémy cestných, železničných a leteckých sietí;
  • Vzdelávanie a práca : škola a jej zariadenie, učebné predmety, pracovné činnosti a profesie, školský systém, celoživotné vzdelávanie, pracovné podmienky;
  • Človek a príroda: zvieratá/fauna, počasie, rastliny/flóra, človek a jeho životné prostredie, príroda okolo nás, ochrana životného prostredia;
  • Voľný čas a záľuby:  knihy a čítanie, rozhlas, televízia a internet, výstavy a veľtrhy, kultúra a jej vplyv na človeka, umenie a rozvoj osobnosti;
  • Stravovanie - stravovacie návyky: mäso a mäsové výrobky, zelenina a ovocie, nápoje, cestoviny a múčne výrobky, mliečne výrobky, stravovacie zariadenia, príprava jedál, kultúra stolovania, zdravá výživa;
  • Multikultúrna spoločnosť: cudzie jazyky, rodinné sviatky, cudzojazyčná komunikácia, štátne a cirkevné sviatky, zvyky a tradície v rôznych krajinách, zbližovanie kultúr a rešpektovanie tradícií;
  • Doprava, cestovanie: dopravné prostriedky, os., hromadné doprava, cestovný ruch, obľúbené destinácie
  • Vzdelávanie: školský systém u nás, vo Francúzsku, učebné predmety, profesie, pracovné podmienky
  • Obliekanie a móda: druhy oblečenia, odevné doplnky, výber oblečenia na rôzne príležitosti,  móda a trendy;
  • Šport: druhy športov / zimné a letné, individuálne a kolektívne/, športové disciplíny, význam športu pre rozvoj osobnosti, reklama, sponzorstvo, fair play;
  • Obchod a služby:  nákupné zariadenia, pošta a telekomunikácie, druhy a spôsoby nákupu a platenia, hotely a ich služby, (kaderníctvo, fitnes...), kultúra nakupovania a služieb, reklama;
  • Krajiny, mestá a miesta: krajiny a svetadiely, moja krajina a moje mesto, geografický opis krajiny, kultúrne a historické pamiatky krajín a miest;
  • Kultúra a umenie - druhy umenia, kultúra a jej formy, umenie-spoločnosť-kultúra;
  • Človek a spoločnosť, komunikácia:  jazyk ako dorozumievací prostriedok medzi ľuďmi, národmi, kultúra komunikácie;
  • Mládež a jej svet: aktivity mládeže, vzťahy medzi rovesníkmi, generačné vzťahy, problémy mladých, predstavy mládeže o svete;
  • Zamestnanie: pracovné pomery a kariéra, platové ohodnotenie, nezamestnanosť;
  • Veda a technika v službách ľudstva: technické vynálezy, vedecký pokrok;
  • Slovensko: geografické údaje, história, turistické miesta, kultúrne zvyky a tradície;
  • Krajina, ktorej jazyk sa učím: geografické údaje, história, turistické miesta, kultúrne zvyky a tradície;

 


 

FRANCÚZSKY  JAZYK 

Prípravný kurz na štátnu jazykovú skúšku

 

Obsahom prípravného kurzu na ŠJS je príprava na jej písomnú i ústnu časť. Poslucháči pracujú s textami  pre nácvik čítania i počúvania s porozumením a diskutujú o bežných životných situáciách a zaoberajú sa základnými otázkami politického, hospodárskeho a kultúrneho diania v cieľovej jazykovej oblasti a porovnávajú ich so Slovenskou republikou. Poslucháči  sa učia porozumieť hovorenému a písomnému textu a samostatne ústne i písomne sa vyjadrovať k určeným témam v rozsahu jazykových prostriedkov, ktoré sú určené stupňom náročnosti časti vzdelávacieho programu pre základný, stredný kurz a prípravný kurz na všeobecnú štátnu jazykovú skúšku. Zároveň si vylepšujú techniku prekladu do francúzskeho jazyka.

Poslucháči v prípravnom kurze na ŠJS

  • nacvičujú riešenie úloh k textom na čítanie
  • opakujú používanie jazykových prostriedkov (gramatiky a lexiky) získaných v základnom a strednom kurze aj formou prekladu
  • nacvičujú písomný prejav formou esejí, listov, e- mailov a pod.
  • rozširujú  slovnú zásobu  z oblastí  konverzačných tém  podľa syláb
  • zbierajú a prehlbujú poznatky z reálií a literatúry príslušnej jazykovej oblasti

 

Jazykové prostriedky - gramatika

  • Určitý, neurčitý a delivý člen, vynechanie člena (opakovanie a rozšírené použitie)
  • Tvorenie podstatných mien sufixami
  • Stupňovanie prídavných mien a prísloviek – nepravidelné tvary
  • Upresnenie akcie z hľadiska času a trvania
  • Príslovky, vyjadrenie kvantity
  • Podmieňovací spôsob prítomný a minulý
  • Súslednosť časov v indikatíve
  • Pasívum
  • Konjunktív - subjonctif présent – použitie
  • Minulé časy: passé récent, imparfait, passé composé, plus-que-parfait
  • Minulý infinitív
  • Budúci čas: futur proche, futur simple, futur antérieur
  • Imperatív
  • Nepravidelné slovesá
  • Slovesá s pevnou predložkovou väzbou
  • Participe présent, passé a gérondif – použitie
  • Neosobné slovesné tvary
  • Zhoda príčastia minulého s predmetom v 4. páde pred slovesom
  • Zámená v 3. a v 4. páde a ich postavenie vo vete
  • Determinanty typu: n´importe qui, aucun, tout...
  • Zámená samostatné a nesamostatné (osobné, ukazovacie, opytovacie,    privlastňovacie, vzťažné, neurčité)
  • Vzťažné vety (qui, que, à qui, auquel..., de qui, duquel, dont, où...)
  • Nepriama reč
  • Skrátenie vety infinitívom
  • Tvorenie otázky, pýtanie sa na podmet, predmet, príslovkové určenie
  • Vyjadrenie príčiny (puisque, parce que, car, étant donné que, vu que...)
  • Vyjadrenie podmienky alebo reštrikcie v súvetí (à condition que, du moment que,  
  •     sauf, à moins que; ne ..... que)
  • Vyjadrenie cieľa súvetí (pour que, afin que, de façon que)  
  • Vyjadrenie protikladu (en revanche, mais, par contre, pourtant, cependant, malgré...)
  • Vyjadrenie následku (donc, par conséquent, alors, de ce fait, c´est pourquoi...)
  • Podmienkové súvetie (reálne, nereálne)
  • Negácie

Obsahom prípravného kurzu na VŠJS je aj príprava na jej  ústnu časť. Poslucháči pracujú s textami a prehlbujú svoje poznatky z reálií , histórie  a literatúry príslušnej jazykovej oblasti . Poslucháči  sa učia porozumieť hovorenému a písomnému textu a samostatne ústne i písomne sa vyjadrovať o určených témach v rozsahu jazykových prostriedkov, ktoré sú určené stupňom náročnosti časti vzdelávacieho programu pre  vyšší a prípravný kurz na všeobecnú štátnu jazykovú skúšku.

Poslucháči v prípravnom kurze na ŠJS

  • nacvičujú stratégie a taktiky pri riešení úloh k neznámym vypočutým textom
  • nacvičujú riešenia úloh k textom na čítanie
  • opakujú používanie jazykových prostriedkov (gramatiky a lexiky) získaných v základnom, strednom a vyššom kurze
  • nacvičujú písomný prejav formou esejí, prednášok, prezentácií, výkladov a pod.
  • rozširujú  slovnú zásobu  z oblastí  konverzačných tém  podľa syláb
  • zbierajú a prehlbujú poznatky zo zemepisu, reálií a literatúry príslušnej jazykovej oblasti v rozsahu podľa syláb

Sylaby

Reálie a literatúra:

  • Geografia Francúzska, podnebie a prírodné bohatstvo
  • Paríž – jeho kultúrne dedičstvo
  • Dejiny francúzskeho jazyka, prvá  literatúra
  • Priemysel a poľnohospodárstvo Francúzska
  • Politický život vo Francúzsku
  • Francúzska literatúra  17. storočie /Molière, la Fontaine/
  • Prehľad francúzskej histórie
  • Francúzska literatúra 18. storočie /osvietenstvo a filozofia/
  • Frankofónne krajiny /Belgicko, Švajčiarsko, Luxembursko, Kanada.../
  • Francúzska literatúra 19. storočie /romantizmus – V. Hugo, realizmus – Balzac, Flaubert, naturalizmus – Zola/
  • Sviatky a tradície vo Francúzsku
  • Slovensko - história a súčasnosť
  • Prehľad francúzskej literatúry - 20. storočie /podľa osobného výberu/
  • Francúzske umenie /hudba, maliarstvo, sochárstvo, architektúra, divadlo, film.../

Konverzačné témy:

  • Rodina, práca
  • Mesto, v ktorom žijem a jeho okolie
  • Voľný čas, hoby, ideálne prázdniny
  • Veda a technika
  • Cestovanie a dopravné prostriedky
  • Masmédiá
  • Šport
  • Ochrana životného prostredia
  • Vzdelanie a školský systém vo Francúzsku, na Slovensku
  • Stravovanie, francúzska a slovenská kuchyňa
  • Móda a obliekanie
  • Obchody a nakupovanie
  • Zdravie a choroby
  • Problémy súčasného sveta a najnovšie správy zo sveta