Osnovy

 

Základný kurz

 

Osnovy pre základný kurz jazyka anglického – I. a II. ročník

Anglický jazyk - Z á k l a d n ý    k u r z /A1-A2/

 

Jazykové prostriedky - gramatika

  • Časovanie pomocného slovesa to be, to have;
  • Časovanie  plnovýznamových slovies v jednoduchom prítomnom, jednoduchom minulom, prítomnom priebehovom  , predprítomnom čase
  • Tvorba otázky a záporu v jednotlivých časoch
  • Väzba to be going to + infinitiv , prítomný priebehový čas na vyjadrenie budúcich dejov
  • will – budúci čas, jednoduchý prítomný čas pre vyjadrenie budúcich dejov u špecifických slovies
  • Modálne sloveso can , must v prítomnom a minulom čase
  • Pravidelné a nepravidelné slovesá
  • Väzba there is/there are
  • Sloveso want to + neurčitok
  • Rozkazovací spôsob
  • Slovesá+ infinitív+ gerundium
  • Väzba I´d like to+sloveso
  • Opisný tvar modálnych slovies – be allowed to
  • Množné číslo podstatných mien
  • Určitý a neurčitý člen
  • Použitie some, any, no a ich zloženiny
  • Počitateľné a nepočitateľné podstatné mená
  • Prídavné mená
  • Privlastňovacie prídavné mená
  • Prídavné mená miery a kvality v základnom tvare
  • Stupňovanie prídavných mien
  • Osobné, opytovacie, ukazovacie  a privlastňovacie zámená
  • Príslovky frekvencie, postavenie vo vete
  • Tvorenie prísloviek
  • Stupňovanie prísloviek
  • Predložky miesta, času
  • Základné  a radové číslovky
  • Slovosled vo vete oznamovacej a opytovacej
  • Účelové vety
  • väzba used to
  •  should, shouldn´t

Okruhy slovnej zásoby

  • Rodina a spoločnosť - Osobné údaje, Rodina – vzťahy v rodine, národnosť/štátna príslušnosť, tlačivá dokumenty
  • Domov a bývanie- Môj dom/byt, Zariadenie, Domov a jeho okolie, Bývanie v meste a na dedine
  • Ľudské telo a starostlivosť o zdravie - Ľudské telo, Fyzické charakteristiky, Charakterové vlastnosti človeka, Choroby a nehody
  • Stravovanie- Stravovacie návyky, Mäso a mäsové výrobky, Zelenina a ovocie, Nápoje, Cestoviny a múčne výrobky, Mliečne výrobky
  • Voľný čas a záľuby- Záľuby, Knihy a čítanie, Rozhlas a televízia, Internet
  • Doprava a cestovanie- Dopravné prostriedky, osobná doprava, príprava na cestu a cestovanie
  • Vzdelávanie a práca - Škola a jej zariadenie, Učebné predmety, Pracovné činnosti a profesie
  • Človek a príroda - Zvieratá/rastliny, Počasie, Životné prostredie
  • Multikultúrna spoločnosť - Cudzie jazyky, Rodinné sviatky, Cudzojazyčná komunikácia, Štátne a cirkevné sviatky
  • Obliekanie a móda - Základné druhy oblečenia, Odevné doplnky
  • Šport – Druhy športu: zimné a letné, individuálne a kolektívne
  • Obchod a služby – Nákupne zariadenia, Pošta a telekomunikácie
  • Krajiny , mestá a miesta –Krajiny a svetadiely, Moja krajina a moje mesto

 

Osnovy pre stredný kurz – I. a II. ročník

Stredný kurz /B1-B2/

 

Jazykové prostriedky – gramatika

  • Slovesá
  • Prítomný čas jednoduchý, + použitie v časovom rozvrhu
  • Prítomný čas priebehový, + použitie na kritiku zlozvykov, + väzba  ´´ never ... again ´´
  • dynamické a statické slovesá
  • Predprítomný čas, + since, for
  • Minulé časy – jednoduchý, priebehový,  ´´used to´´ , get used to,  spájacie výrazy a vyjadrenie časovej následnosti
  • Budúce časy – going to, will, vyjadrenie predpovede
  • Opytovacie vety v rôznych časoch a záporná otázka, vyjadrenie súhlasu v kladnej a zápornej výpovedi
  • Modálne slovesá – might, could, can, may, must, can´t, + neurčitok / pre prítomnosť, budúcnosť, minulosť / + trpný rod
  • Modálne slovesá – should, ought to, opisné tvary modálnych slovies, predložkové väzby.
  • Trpný rod v rôznych časoch
  • Frázové slovesá
  • Slovesné väzby:
  • seem + infinitív
  • I´d rather you,  I´d rather + minulý čas
  • make / let do sth, let sb do sth., be made / be allowed to do sth
  • Dať si niečo urobiť v rôznych časoch
  • Make / do
  • Would rather + infinitív
  • Would prefer + podstatné meno, infinitív s ´´to´´,  gerundium
  • Make + infinitív bez ´´to´´
  • Have / obliged to / to be + trpný rod
  • Might + budúci čas priebehový
  • Used to / would na vyjadrenie zvyklosti alebo opakovaného deja v min.     
  • Would you mind if... / do you / would you mind + verb+ -ing                               sloveso + so.
  • Remember + -ing
  • ´´Prívesné´´ / zisťovacie otázky a výnimky z pravidla
  • Zdôrazňovacie sloveso ´´do´´
  • Slovesá zmyslového vnímania + prídavné meno
  • Modifikátory ´´rather, better´´
  • Prídavné mená končiace sa na –ed / -ing, gerundium a stupňovanie prídavných mien, porovnávanie prídavných mien
  • Väzba ´´enough / too + prídavné meno, + podstatné meno
  • Zámená – neurčité, vzťažné - ´´who, that, which´´ , privlastňovacie, predmetové tvary osobných zámen a zvratné zámená
  • Použitie vzťažného zámena na začiatku na vyjadrenie dôrazu
  • Príslovky a ich postavenie vo vete, príslovkové väzby
  • Predložky, predložky na vyjadrenie času - ´´on, at to in´´ , predložkové väzby, + väzby so slovesom s príponou –ing
  • Citoslovcia
  • Časové vety, + slovesá s príponou –ing
  • Zvolacie vety, zvolanie
  • Želacie vety pre prítomnosť, minulosť 
  • Podmienkové vety 1., 2., 3.,
  • Nereálna podmienková veta v minulosti,
  • Účelové vety s neurčitkom a ´´so that´´,  in order to / so that
  • Nepriama reč – zmena časov, otázka v nepriamej reči ,  Hovorové výrazy
  • Idiomatické výrazy
  • Textové skratky

 

Okruhy slovnej zásoby

  • Rodina a spoločnosť - Osobné údaje, Rodina – vzťahy v rodine, Národnosť/Štátna príslušnosť, Tlačivá dokumenty, Vzťahy medzi ľuďmi, náboženstvo.
  • Domov a bývanie- Môj dom/byt, Zariadenie, Domov a jeho okolie, Bývanie v meste a na dedine, Spoločnosť a životné prostredie, Spoločnosť a jej životný štýl.
  • Ľudské telo a starostlivosť o zdravie - Ľudské telo, Fyzické charakteristiky, Charakterové vlastnosti človeka, Choroby a nehody, Hygiena a starostlivosť o telo, Zdravý spôsob života.
  • Stravovanie- Stravovacie návyky, Mäso a mäsové výrobky, Zelenina a ovocie, Nápoje, Cestoviny a múčne výrobky, Mliečne výrobky,  Príprava jedál, Kultúra stolovania, Zdravá výživa.
  • Voľný čas a záľuby- Záľuby, Knihy a čítanie, Rozhlas a televízia, Internet, Výstavy a veľtrhy, Kultúra a jej vplyv na človeka, Umenie a rozvoj osobnosti.
  • Doprava a cestovanie- Dopravné prostriedky, osobná doprava, príprava na cestu a cestovanie, Turistika a cestovný ruch, Problémy cestných, železničných a leteckých sietí.
  • Vzdelávanie a práca - Škola a jej zariadenie, Učebné predmety, Pracovné činnosti a profesie, Školský systém, Celoživotné vzdelávanie, Pracovné podmienky.
  • Človek a príroda - Zvieratá/rastliny, Počasie, Človek a jeho životné prostredie,  Rastliny / Flóra, Klíma, Príroda okolo nás a ochrana životného prostredia.
  • Multikultúrna spoločnosť - Cudzie jazyky, Rodinné sviatky, Cudzojazyčná komunikácia, Štátne a cirkevné sviatky, Zvyky a tradície v rôznych krajinách, Zbližovanie kultúr a rešpektovanie tradícií.
  • Obliekanie a móda - Základné druhy oblečenia, Odevné doplnky, Výber oblečenia na rôzne príležitosti,  Móda a jej trendy.
  • Šport – Druhy športu: zimné a letné, individuálne a kolektívne, Športové disciplíny, Význam športu pre rozvoj osobnosti, Nové trendy v športe, Fair play športového zápolenia.
  • Obchod a služby – Nákupné zariadenia, Pošta a telekomunikácie, Druhy a spôsoby nákupu a platenia, Hotely a hotelové služby,  Kultúra nakupovania a služieb.
  • Krajiny , mestá a miesta –Krajiny a svetadiely, Moja krajina a moje mesto, Geografický opis krajiny, Kultúrne a historické pamiatky krajín a miest.
  • Kultúra a umenie – Druhy umenia, Kultúra a jej formy, Umenie – spoločnosť – kultúra.
  • Človek a spoločnosť; komunikácia – Jazyk ako dorozumievací prostriedok, Formy a kultúra komunikácie. Mládež a jej svet –Aktivity mládeže, Vzťahy medzi rovesníkmi, Generačné vzťahy, Predstavy mládeže o svete.
  • Zamestnanie – Pracovné pomery a kariéra, Platové ohodnotenie, Nezamestnanosť.
  • Veda a technika v službách ľudstva – Technické vynálezy, Vedecký pokrok.
  • Vzory a ideály – Pozitívne a negatívne vzory.
  • Slovensko – Geografické údaje, História, Turistické miesta, kultúrne zvyky a tradície.
  • Krajina, ktorej jazyk sa učím – Geografické údaje, História, Turistické miesta, kultúrne zvyky a tradície.

 

Osnovy pre vyšší kurz – I.a II. ročník,

V y š š í    k u r z /C1/

 

Jazykové prostriedky – gramatika

  • Pomocné slovesá – to do, to be, to have
  • Modálne slovesá – can, may, must, might – ich opisné tvary a druhotný význam, vyjadrenie povolenia, pravdepodobnosti, povinnosti a dedukcie v prítomnom a minulom čase, should/ought to, should do ~ should have done
  • Jednoduché a priebehové tvary všetkých časov,  výnimky, všetky perfektné časy
  • Trpný rod vo všetkých časoch, osobné a neosobné štruktúry – he is  said to be/to have been
  • Frázové slovesá – oddeliteľné a neoddeliteľné
  • Členy – určitý, neurčitý, nultý
  • Počítateľné a nepočítateľné podstatné mená, obojaké so zmenou významu, kolektívne, príbuzné problémy
  • Zložené podstatné mená
  • Stupňovanie prídavných mien a prísloviek, ich postavenie vo vete, základné a silné prídavné mená, intenzifikátory a modifikátory
  • Tvorenie slov pomocou prefixov a sufixov
  • Rozdiel medzi it is ~ there is. Väzba there is/there are vo všetkých časoch
  • Zvyky – väzba used to/would, be used to, get used to
  • Väzba  enough/too + prídavné meno a enough + podstatné meno, rozdiely medzi so, such, enough a very
  • Väzba to have/get something done vo všetkých časoch
  • Slová a väzby, ktoré sa často mýlia, prídavné mená s –ed/ -ing, like, as, as if, as though
  • Nepriama reč – posun časov, iné slovesá pri reprodukovaní výpovedí, ich väzby
  • Vzťažné vety definujúce a nedefinujúce, s predložkou a bez nej, vzťahujúce sa na celú vetu
  • Zdôrazňovanie pomocou what
  • Podmienkové vety – všetky typy a výnimky, želacie  vety pre všetky situácie, iné možnosti /I´d rather, it´s time/
  • Časové vety a spojky
  • Použitie gerundia a infinitívu – holý neurčitok, slovesá spájajúce sa s obomi  - rozdiely vo význame
  • Vedľajšie vety s prítomným a minulým particípiom
  • nepriama reč – posuny časov a iné zmeny
  • zmiešané kondicionály
  • použitie členov
  • vedľajšie vety tvorené príčastím

 Okruhy slovnej zásoby

  • Rodina a spoločnosť - Osobné údaje, rodina – vzťahy v rodine, tlačivá a dokumenty, vzťahy medzi ľuďmi, náboženstvo, generačné rozdiely, multikultúrna spoločnosť.
  • Domov a bývanie- Môj dom/byt, Zariadenie, Domov a jeho okolie, Bývanie v meste a na dedine, Spoločnosť a životné prostredie, Spoločnosť a jej životný štýl, Porovnávanie s Veľkou Britániou.
  • Ľudské telo a starostlivosť o zdravie - Ľudské telo, Fyzické charakteristiky, Charakterové vlastnosti človeka, Choroby a nehody, Hygiena a starostlivosť o telo, Zdravý spôsob života, Nemocnica a poliklinika, lekáreň a lieky, poistenie, civilizačné choroby – AIDS, drogy, symptómy bežných chorôb.
  • Stravovanie- Stravovacie návyky – národné a osobné, Stravovacie zariadenia, Príprava jedál – recepty,  Kultúra stolovania, Zdravá výživa.
  • Voľný čas a záľuby- Delenie koníčkov a ich vývin od detstva, Knihy a čítanie, Rozhlas a televízia, Internet, Výstavy a veľtrhy, Kultúra a jej vplyv na človeka, Umenie a rozvoj osobnosti.
  • Doprava a cestovanie- Dopravné prostriedky, ich výhody a nevýhody, osobná doprava, príprava na cestu, cestovanie, ubytovanie. Turistika a cestovný ruch, Problémy cestných, železničných a leteckých sietí.
  • Vzdelávanie - Škola a jej zariadenie, Učebné predmety, Typy škôl u nás a v anglicky hovoriacich krajinách. Celoživotné vzdelávanie.
  • Práca a zamestnanie – rozdelenie profesií, nezamestnanosť – príčiny, hľadanie práce, pracovný pohovor, Pracovné pomery a kariéra, Platové ohodnotenie, Nezamestnanosť.
  • Človek a príroda - Zvieratá/rastliny, Počasie, Človek a  životné prostredie,  Rastliny / Flóra, Klíma, Príroda okolo nás a ochrana životného prostredia a jeho obnoviteľné zdroje energie Prírodné katastrofy – hladomor.
  • Multikultúrna spoločnosť -  Angličtina ako cudzí jazyk, Rodinné sviatky, Cudzojazyčná komunikácia, Štátne a cirkevné sviatky, Zvyky a tradície v rôznych krajinách, Zbližovanie kultúr a rešpektovanie tradícií.
  • Obliekanie a móda - Základné druhy oblečenia, Odevné doplnky, Výber oblečenia na rôzne príležitosti, Druhy a vzory odevných materiálov, Móda a jej trendy.
  • Šport – Druhy športu: zimné a letné, individuálne a kolektívne, adrenalínové, Športové disciplíny, Význam športu pre rozvoj osobnosti, Nové trendy v športe, Fair play športového zápolenia, drogy..
  • Obchod a služby – Nákupné zariadenia/centrá a ich vybavenie, Druhy a spôsoby nákupu a platenia, Kultúra nakupovania a služieb, reklama.
  • Kultúra a umenie – Druhy umenia – významné osobnosti, Kultúra a jej formy.
  • Veda a technika v službách ľudstva – Technické vynálezy a vynálezcovia, Vedecký pokrok a jeho zneužitie.
  • Masovo-komunikačné prostriedky – ich vplyv, delenie, pozitíva a negatíva.

 

Prípravný kurz na štátnu jazykovú skúšku

 

Obsahom prípravného kurzu na ŠJS je príprava na jej písomnú i ústnu časť. Poslucháči pracujú s textami  pre nácvik čítania i počúvania s porozumením a diskutujú o bežných životných situáciách a zaoberajú sa základnými otázkami politického, hospodárskeho a kultúrneho diania v cieľovej jazykovej oblasti a porovnávajú ich so Slovenskou republikou. Poslucháči  sa učia porozumieť hovorenému a písomnému textu a samostatne ústne i písomne sa vyjadrovať k určeným témam v rozsahu jazykových prostriedkov, ktoré sú určené stupňom náročnosti časti vzdelávacieho programu pre základný, stredný kurz a prípravný kurz na všeobecnú štátnu jazykovú skúšku. Zároveň si vylepšujú techniku prekladu do anglického jazyka.

Poslucháči v prípravnom kurze na ŠJS

  • nacvičujú stratégie a taktiky pri riešení úloh k neznámym vypočutým textom
  • nacvičujú riešenie úloh k textom na čítanie
  • opakujú používanie jazykových prostriedkov (gramatiky a lexiky) získaných v základnom a strednom kurze aj formou prekladu
  • nacvičujú písomný prejav formou esejí, listov, e- mailov a pod.
  • rozširujú  slovnú zásobu  z oblastí  konverzačných tém  podľa syláb
  • zbierajú a prehlbujú poznatky z reálií a literatúry príslušnej jazykovej oblasti v rozsahu podľa syláb
  • nacvičujú a vylepšujú techniky preklady zo slovenčiny do angličtiny

 

Jazykové prostriedky-gramatika:

  • Pomocné slovesá – to do, to be, to have
  • Modálne slovesá – can, may, must, might – ich opisné tvary a druhotný význam, vyjadrenie povolenia, pravdepodobnosti, povinnosti a dedukcie v prítomnom a minulom čase, should/ought to, should do ~ should have done
  • Jednoduché a priebehové tvary všetkých časov,  výnimky, všetky perfektné časy
  • Trpný rod vo všetkých časoch, osobné a neosobné štruktúry – he is  said to be/to have been
  • Frázové slovesá – oddeliteľné a neoddeliteľné
  • Členy – určitý, neurčitý, nultý
  • Počítateľné a nepočítateľné podstatné mená, obojaké so zmenou významu, kolektívne, príbuzné problémy
  • Zložené podstatné mená
  • Stupňovanie prídavných mien a prísloviek, ich postavenie vo vete, základné a silné prídavné mená, intenzifikátory a modifikátory
  • Tvorenie slov pomocou prefixov a sufixov
  • Rozdiel medzi it is ~ there is. Väzba there is/there are vo všetkých časoch
  • Zvyky – väzba used to/would, be used to, get used to
  • Väzba  enough/too + prídavné meno a enough + podstatné meno, rozdiely medzi so, such, enough a very
  • Väzba to have/get something done vo všetkých časoch
  • Slová a väzby, ktoré sa často mýlia, prídavné mená s –ed/ -ing, like, as, as if, as though
  • Nepriama reč – posun časov, iné slovesá pri reprodukovaní výpovedí, ich väzby
  • Vzťažné vety definujúce a nedefinujúce, s predložkou a bez nej, vzťahujúce sa na celú vetu
  • Zdôrazňovanie pomocou what
  • Podmienkové vety – všetky typy a výnimky, želacie  vety pre všetky situácie, iné možnosti /I´d rather, it´s time/
  • Časové vety a spojky
  • Použitie gerundia a infinitívu – holý neurčitok, slovesá spájajúce sa s obomi  - rozdiely vo význame
  • Vedľajšie vety s prítomným a minulým particípiom
  • nepriama reč – posuny časov a iné zmeny
  • zmiešané kondicionály
  • použitie členov
  • vedľajšie vety tvorené príčastím

 

Obsahom prípravného kurzu na  všeobecnú ŠJS je aj príprava na jej  ústnu časť. Poslucháči pracujú s textami a prehlbujú svoje poznatky z reálií , histórie  a literatúry príslušnej jazykovej oblasti . Poslucháči  sa učia porozumieť hovorenému a písomnému textu a samostatne ústne i písomne sa vyjadrovať o určených témach v rozsahu jazykových prostriedkov, ktoré sú určené stupňom náročnosti časti vzdelávacieho programu pre  vyšší a prípravný kurz na všeobecnú štátnu jazykovú skúšku.

Poslucháči v prípravnom kurze na všeobecnú ŠJS

  • nacvičujú stratégie a taktiky pri riešení úloh k neznámym vypočutým textom
  • nacvičujú riešenie úloh k textom na čítanie
  • opakujú používanie jazykových prostriedkov (gramatiky a lexiky) získaných v základnom, strednom a vyššom kurze
  • nacvičujú písomný prejav formou esejí, prednášok, prezentácií, výkladov a pod.
  • rozširujú  slovnú zásobu  z oblastí  konverzačných tém  podľa syláb
  • zbierajú a prehlbujú poznatky z zemepisu, reálií a literatúry príslušnej jazykovej oblasti v rozsahu podľa syláb

 

Sylaby

 

Reálie a literatúra

  • História Veľkej Británie, významné epochy a udalosti
  • História USA, významné epochy a udalosti
  • Geografia Veľkej Británie, priemysel, poľnohospodárstvo
  • Geografia USA , priemysel, poľnohospodárstvo
  • Anglická renesancia – W. Shakespeare
  • Romantizmus
  • Realizmus v anglickej literatúre
  • Moderná britská literatúra
  • Americkí spisovatelia – protivojnový román
  •  Významní predstavitelia americkej literatúry 19. a 20.stor.
  • Slovensko , geografia, priemysel, poľnohospodárstvo
  • Austrália, Nový Zéland, geografia, priemysel, poľnohospodárstvo
  • Kanada , geografia, priemysel, poľnohospodárstvo

 

Konverzačné témy

  • Voľný čas, koníčky, dovolenka
  • Dopravné prostriedky, cestovanie
  • Domov, bývanie
  • Športy a hry
  • Tradície vo VB a USA
  • Jedlo a varenie
  • Vzdelanie vo VB a USA
  • Veda a technika
  • Angličtina ako svetový jazyk
  • Zdravie a choroby
  • Spôsob života – rozdiely medzi Slovenskom  a VB
  • Ochrana životného prostredia
  • Kultúra
  • Naliehavé problémy ľudstva
  • Móda
  • Masovokomunikačné prostriedky
  • Svet práce